Recent Posts

Manusia Boleh Terbakar Tiba-Tiba! Pelik Tapi Benar Berlaku!



Pelik tapi benar, dalam dunia ni ada je benda pelik yang berlaku, mungkin antara korang ada yang belum pernah dengar istilah manusia terbakar secara tiba-tiba atau spontaneous human combustion.

Benda ni berlaku secara tiba-tiba dan tidak diketahui dari mana puncanya. Apa yang berlaku ialah, badan seseorang tu boleh terbakar secara tiba-tiba. Bukan sengaja cari lighter pergi bakar diri tapi satu keadaan misteri yang tidak dapat dijelaskan dengan terperinci.

Istilah ni bermula pada tahun 1641 apabila seorang doktor yang berasal dari Denmark bernama Thomas Bartholin membuat rumusan tentang kematian seorang pahlawan itali yang bernama Polonus Vorstius.





Polonus ni dikatakan minum beberapa gelas arak yang kuat bersama ibubapanya di rumah mereka yanh terletak di Milan, dia kemudiannya dikatakan sendawa dan mengeluarkan api, lalu badannya pulak terbakar seolah-olah dibakar oleh orang lain.

Pada tahun 2010, kejadian yang hampir sama berlaku di negara Ireland, apabila seorang lelaki yang bernama Michael Faherty yang ketika itu berusia 76 tahun didapati mati terbakar di rumahnya yang terletak di Galway.



Dia mati akibat terdapat kesan terbakar yang sangat teruk dan terbaring. Keadaan yang pelik berlaku itu meninggalkan kesan pada siling dan lantai, bilik dimana tempat mayat tersebut dijumpai tidak terbakar.



Beratus-ratus kes yang dilaporkan sejak penemuan perkara misteri ni berlaku, hampir kesemua kes melibatkan kematian akibat kesan terbakar yang sangat teruk.
Manusia Boleh Terbakar Tiba-Tiba! Pelik Tapi Benar Berlaku! Manusia Boleh Terbakar Tiba-Tiba! Pelik Tapi Benar Berlaku! Reviewed by Joe on May 15, 2020 Rating: 5

No comments:

Home Ads

Powered by Blogger.